НМТ з біології можна складати як четвертий вибірковий предмет для вступу до ЗВО.
ЯКІ ВИДИ ЗАВДАНЬ БУДУТЬ НА ЗНО З БІОЛОГІЇ У 2024 РОЦІ?
Основна сесія НМТ з біології у 2024 році відбудеться у травні. Структура предметних тестів не зміниться порівняно з попереднім роком. Усього на абітурієнта чекає 30 тестових питань різних форматів:
- 24 завдання з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів;
- 4 завдання на встановлення відповідності;
- 2 завдання з вибором 3-х правильних відповідей з 3-х груп запропонованих варіантів (з кожної групи варіантів відповідей треба вибрати один правильний).
З огляду на безпекову ситуацію учні складають НМТ з чотирьох предметів в один день. На виконання усіх завдань буде 4 години, тобто по 60 хвилин на кожну дисципліну. Інформацію про результати основної сесії НМТ за шкалою 100–200 балів вступники дізнаються до кінця травня 2024 року. Результати додаткової сесії стануть відомі через 2 тижні після проведення тестування.
ЯКІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ СЛІД ПОВТОРИТИ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО З БІОЛОГІЇ?
Програма НМТ з біології охоплює 5 розділів. Ось теми з біології, завдання з яких будуть на НМТ у 2024 році:
- Розділ 1: Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації;
- Розділ 2: Закономірності спадковості і мінливості;
- Розділ 3: Біорізноманіття;
- Розділ 4: Організм людини як біологічна система;
- Розділ 5: Основи екології і еволюційного вчення.
У програмі НМТ з біології 2024 є вимоги до рівня знань, умінь і навичок.
Розділ 1 | Розділ 2 | Розділ 3 | Розділ 4 | Розділ 5 |
Біосистема | Генотип | Біорізноманіття | Тканина | Екологія |
Органогенні елементи | Фенотип | Домен | Нервова і імунна регуляція | Екологічні чинники |
Мікроелементи | Гібрид | Таксономічна одиниця | Гомеостаз | Популяція |
Макроелементи | Спадкові захворювання | Вид | Нейрон | Біотип |
Гідрофільні і гідрофобні структури | Комбінативна мінливість | Таксон | Нерв | Біоценоз |
Фермети | Модифікаційна мінливість | Філогенез | Рефлекс | Біосфера |
Ген | Мутації | Віруси | Синапс | Біогеохімічний вплив |
Еукаріоти | Мутогенні фактори | Вакцинація | Гормони | Адаптивний потенціал |
Плазмоліз | Сорт | Мутуалізм | Ендокринні залози | Адаптація |
Строма | Порода | Паразитизм | Анемія | Коеволюція |
Цитоплазма | Штам | Зооспори | Кровообіг | Адаптивні біологічні ритми |
Хромосоми | Штучний добір | Судинно-волокнистий пучок | Артерії | Фотоперіодизм |
Гаплоїдний і диплоїдний набори хромосом | Гібридизація | Ксилема | Коронарні судини | Ізоляція |
Каріотип | Інбридинг | Флоема | Пульс | Дивергенція |
Спадковість | Аутбридинг | Висхідний і низхідний потоки речовин | Імунітет | Бологічний прогрес |
Генетичний код | Гетерозис | Ендосперм | Антиген | Біологічний регрес |
Клітинний цикл | Клонування | Розмноження | Алергія | Генетична структура популяції |
Онтогенез | Клон | Життєвий цикл | Дихання | Природний добір |
Ембріон | Генетично модифіковані організми | Генеративне ядро | Травлення | Генофонд популяції |
Запліднення | Химери | Ектодерма | Секреція | Дрейф генів |
Гамети | Статеві хромосоми | Ентодерма | Реабсорбація | Популяційні хвилі |
Зигота | Аутосоми | Мезодерма | Інстинкт | Гомеостаз популяції |
Мітоз і мейоз | Генофонд | Міграція | Рефлекс | Мінімальна життєздатна популяція |
У кожного основного визначення є близькі до нього, які також важливо пам’ятати для повного розуміння теми. Наприклад, з терміном «біоценоз» варто також вивчити «мозаїчність біоценозу», «ярусність біоценозу» , «видове різноманіття біоценозу».
ЯКІ ПРАКТИЧНІ НАВИЧКИ НЕОБХІДНІ НА ЗНО З БІОЛОГІЇ У 2024 РОЦІ?
Розглянемо, які ключові вміння є запорукою успішного складання НМТ з біології. Ці навички допоможуть не лише успішно скласти тестування, а й полегшать ваше навчання у виші.
У розділі «Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації» важливими є такі вміння:
- Розрізняти мікро- та макроелементи;
- Порівнювати ДНК і РНК за хімічним складом і будовою;
- Визначати молекулярну масу речовини за масою одного з її компонентів, довжину молекули нуклеїнової кислоти;
- Візуально розпізнавати клітини рослин і тварин;
- Порівнювати дихання і фотосинтез, дихання і бродіння;
- Записувати сумарні рівняння процесів фотосинтезу та дихання;
- Класифікувати типи росту організмів різних царств;
- Розрізняти способи розмноження та форми запліднення;
- Аналізувати етапи клітинного циклу.
У розділі «Закономірності спадковості і мінливості» потрібно вміти виконувати такі завдання:
- Розрізняти домінантний і рецесивний стани ознак;
- Аналізувати каріотипи, родоводи людини;
- Визначати розподіл фенотипів нащадків;
- Розв’язувати задачі з генетики на: моногібридне і дигібридне схрещування; взаємодію алелів одного гена (повне і неповне домінування, кодомінування); зчеплене зі статтю успадкування;
- Порівнювати види спадкової мінливості, мутаційну і модифікаційну мінливість;
- Аналізувати варіаційний ряд і варіаційну криву;
- Визначати генетичні наслідки різних систем схрещувань організмів;
- Прогнозувати наслідки застосування сучасних біотехнологій.
Щодо розділу «Біорізноманіття», то варто попрацювати над уміннями:
- Візуально розпізнавати та характеризувати бактеріофаги, аденовіруси, віруси тютюнової мозаїки, грипу, імунодефіциту людини;
- Порівнювати будову клітин про- та еукаріотів;
- Візуально розпізнавати та характеризувати різні види водоростей;
- Розпізнавати та характеризувати тканини рослин, вегетативні органи рослин; види коренів; типи кореневих систем; видозміни кореня, зони кореня; елементи внутрішньої будови кореня на поперечному зрізі; елементи пагона та ін.;
- Аналізувати формулу квітки;
- Визначати спосіб запилення за будовою квітки; спосіб поширення плодів за їх будовою;
- Порівнювати статеве і нестатеве розмноження рослин;
- Розпізнавати та характеризувати різні види грибів та лишайників;
- Візуально розпізнавати та характеризувати органи і системи органів тварин;
- Розрізняти форми поведінки тварин;
- Розпізнавати представників тварин, характерні ознаки тварин, що належать до наведених у Програмі ЗНО таксонів, зіставляти елементи будови тіла з представниками тварин на прикладах вказаних в переліку видів.
У розділі «Організм людини як біологічна система» вам варто навчитися:
- Встановлювати відповідність між клітинами і типами тканин; взаємозв'язок між будовою і функціями тканин організму людини;
- Візуально розпізнавати та характеризувати елементи будови нейрона; складові рефлекторної дуги; елементи будови спинного мозку; відділи головного мозку; долі великих півкуль головного мозку;
- Розрізняти залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції, співвідносити гормони і ендокринні залози;
- Порівнювати нервову і гуморальну регуляцію;
- Порівнювати склад крові, лімфи, тканинної/міжклітинної рідини; групи крові системи АВО;
- Визначати сумісність груп крові;
- Складати схему взаємозв’язку складників внутрішнього середовища, взаємодії факторів зсідання крові;
- Візуально розпізнавати органи кровообігу (серце, аорту, легеневі артерії, легеневі вени, порожнисті вени); велике і мале кола кровообіг; елементи будови серця;
- Обґрунтовувати заходи профілактики інфекційних захворювань людини;
- Складати схему газообміну в легенях і тканинах;
- Прогнозувати зміни в роботі дихальної системи при фізичному навантаженні, під впливом подразників зовнішнього середовища
- Співвідносити травні ферменти і травні соки;
- Складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів, білків в організмі людини;
- Порівнювати склад первинної, вторинної сечі, плазми крові;
- Візуально розпізнавати елементи будови шкіри;
- Класифікувати м’язи за функціями, розрізняти види кісток;
- Встановлювати взаємозв'язок між будовою і функціями органів зору, слуху, рівноваги;
- Класифікувати безумовні рефлекси; розпізнавати інстинктивну і набуту поведінку людини, тип темпераменту, умовні і безумовні рефлекси;
- Розпізнавати та характеризувати статеві клітини, стадії гаметогенезу людини.
У розділі «Основи екології і еволюційного вчення» потрібно звернути увагу на практичні вміння:
- Розрізняти стено- та еврибіонтні види, статичні та динамічні параметри популяції, екологічні стратегії популяцій;
- Розрізняти типи біотичніх зв'язків у біоценозі, первинні та вторинні сукцесії, пасовищні та детритні трофічні ланцюги;
- Складати схеми перенесення речовин та енергії в екосистемах;
- Розрізняти типи речовин біосфери, види забруднення довкілля, джерела забруднення довкілля;
- Аналізувати схеми біогеохімічних циклів, антропогенні зміни в біосфері, стан довкілля;
- Визначати ознаки адаптованості організмів до середовища існування, адаптивний характер поведінкових реакцій тварин;
- Порівнювати особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;
- Розрізняти аналогічні та гомологічні органи, рудименти та атавізми, способи видоутворення;
- Порівнювати біологічний прогрес і біологічний регрес;
- Обґрунтовувати роль спадковості в еволюції організмів.
Немає коментарів:
Дописати коментар