Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

ДПА/ЗНО

 НМТ з біології можна складати як четвертий вибірковий предмет для вступу до ЗВО. 

ЯКІ ВИДИ ЗАВДАНЬ БУДУТЬ НА ЗНО З БІОЛОГІЇ У 2024 РОЦІ?

Основна сесія НМТ з біології у 2024 році відбудеться у травні. Структура предметних тестів не зміниться порівняно з попереднім роком. Усього на абітурієнта чекає 30 тестових питань різних форматів:

  • 24 завдання з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів;
  • 4 завдання на встановлення відповідності;
  • 2 завдання з вибором 3-х правильних відповідей з 3-х груп запропонованих варіантів (з кожної групи варіантів відповідей треба вибрати один правильний).

З огляду на безпекову ситуацію учні складають НМТ з чотирьох предметів в один день. На виконання усіх завдань буде 4 години, тобто по 60 хвилин на кожну дисципліну. Інформацію про результати основної сесії НМТ за шкалою 100–200 балів вступники дізнаються до кінця травня 2024 року. Результати додаткової сесії стануть відомі через 2 тижні після проведення тестування. 

 

ЯКІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ СЛІД ПОВТОРИТИ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО З БІОЛОГІЇ?

Програма НМТ з біології охоплює 5 розділів. Ось теми з біології, завдання з яких будуть на НМТ у 2024 році: 

  • Розділ 1: Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації;
  • Розділ 2: Закономірності спадковості і мінливості;
  • Розділ 3: Біорізноманіття;
  • Розділ 4: Організм людини як біологічна система;
  • Розділ 5: Основи екології і еволюційного вчення.

У програмі НМТ з біології 2024 є вимоги до рівня знань, умінь і навичок. 

Розділ 1

Розділ 2

Розділ 3

Розділ 4

Розділ 5

Біосистема

Генотип

Біорізноманіття

Тканина

Екологія

Органогенні елементи

Фенотип

Домен

Нервова і імунна регуляція

Екологічні чинники

Мікроелементи

Гібрид

Таксономічна одиниця

Гомеостаз

Популяція

Макроелементи

Спадкові захворювання

Вид

Нейрон

Біотип

Гідрофільні і гідрофобні структури 

Комбінативна мінливість

Таксон

Нерв

Біоценоз

Фермети

Модифікаційна мінливість

Філогенез

Рефлекс

Біосфера

Ген

Мутації

Віруси 

Синапс

Біогеохімічний вплив

Еукаріоти

Мутогенні фактори

Вакцинація

Гормони

Адаптивний потенціал

Плазмоліз

Сорт

Мутуалізм

Ендокринні залози

Адаптація

Строма

Порода

Паразитизм

Анемія

Коеволюція

Цитоплазма

Штам

Зооспори

Кровообіг

Адаптивні біологічні ритми

Хромосоми

Штучний добір

Судинно-волокнистий пучок

Артерії

Фотоперіодизм

Гаплоїдний і диплоїдний набори хромосом

Гібридизація

Ксилема

Коронарні судини

Ізоляція

Каріотип

Інбридинг

Флоема

Пульс

Дивергенція

Спадковість

Аутбридинг

Висхідний і низхідний потоки речовин

Імунітет

Бологічний прогрес

Генетичний код

Гетерозис

Ендосперм

Антиген

Біологічний регрес

Клітинний цикл

Клонування

Розмноження

Алергія

Генетична структура популяції

Онтогенез

Клон

Життєвий цикл

Дихання

Природний добір

Ембріон

Генетично модифіковані організми

Генеративне ядро

Травлення

Генофонд популяції

Запліднення

Химери

Ектодерма

Секреція

Дрейф генів

Гамети

Статеві хромосоми

Ентодерма

Реабсорбація

Популяційні хвилі

Зигота

Аутосоми

Мезодерма

Інстинкт

Гомеостаз популяції

Мітоз і мейоз

Генофонд

Міграція

Рефлекс

Мінімальна життєздатна популяція

У кожного основного визначення є близькі до нього, які також важливо пам’ятати для повного розуміння теми. Наприклад, з терміном «біоценоз» варто також вивчити «мозаїчність біоценозу», «ярусність біоценозу» , «видове різноманіття біоценозу». 

ЯКІ ПРАКТИЧНІ НАВИЧКИ НЕОБХІДНІ НА ЗНО З БІОЛОГІЇ У 2024 РОЦІ?

Розглянемо, які ключові вміння є запорукою успішного складання НМТ з біології. Ці навички допоможуть не лише успішно скласти тестування, а й полегшать ваше навчання у виші. 

 

У розділі «Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації» важливими є такі вміння:

  • Розрізняти мікро- та макроелементи;
  • Порівнювати ДНК і РНК за хімічним складом і будовою;
  • Визначати молекулярну масу речовини за масою одного з її компонентів, довжину молекули нуклеїнової кислоти;
  • Візуально розпізнавати клітини рослин і тварин;
  • Порівнювати дихання і фотосинтез, дихання і бродіння;
  • Записувати сумарні рівняння процесів фотосинтезу та дихання;
  • Класифікувати типи росту організмів різних царств;
  • Розрізняти способи розмноження та форми запліднення;
  • Аналізувати етапи клітинного циклу.

У розділі «Закономірності спадковості і мінливості» потрібно вміти виконувати такі завдання:

  • Розрізняти домінантний і рецесивний стани ознак;
  • Аналізувати каріотипи, родоводи людини;
  • Визначати розподіл фенотипів нащадків;
  • Розв’язувати задачі з генетики на: моногібридне і дигібридне схрещування; взаємодію алелів одного гена (повне і неповне домінування, кодомінування); зчеплене зі статтю успадкування;
  • Порівнювати види спадкової мінливості, мутаційну і модифікаційну мінливість;
  • Аналізувати варіаційний ряд і варіаційну криву;
  • Визначати генетичні наслідки різних систем схрещувань організмів; 
  • Прогнозувати наслідки застосування сучасних біотехнологій.

Щодо розділу «Біорізноманіття», то варто попрацювати над уміннями:

  • Візуально розпізнавати та характеризувати бактеріофаги, аденовіруси, віруси тютюнової мозаїки, грипу, імунодефіциту людини;
  • Порівнювати будову клітин про- та еукаріотів;
  • Візуально розпізнавати та характеризувати різні види водоростей;
  • Розпізнавати та характеризувати тканини рослин, вегетативні органи рослин; види коренів; типи кореневих систем; видозміни кореня, зони кореня; елементи внутрішньої будови кореня на поперечному зрізі; елементи пагона та ін.;
  • Аналізувати формулу квітки;
  • Визначати спосіб запилення за будовою квітки; спосіб поширення плодів за їх будовою;
  • Порівнювати статеве і нестатеве розмноження рослин;
  • Розпізнавати та характеризувати різні види грибів та лишайників;
  • Візуально розпізнавати та характеризувати органи і системи органів тварин;
  • Розрізняти форми поведінки тварин;
  • Розпізнавати представників тварин, характерні ознаки тварин, що належать до наведених у Програмі ЗНО таксонів, зіставляти елементи будови тіла з представниками тварин на прикладах вказаних в переліку видів.

У розділі «Організм людини як біологічна система» вам варто навчитися:

  • Встановлювати відповідність між клітинами і типами тканин; взаємозв'язок між будовою і функціями тканин організму людини;
  • Візуально розпізнавати та характеризувати елементи будови нейрона; складові рефлекторної дуги; елементи будови спинного мозку; відділи головного мозку; долі великих півкуль головного мозку;
  • Розрізняти залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції, співвідносити гормони і ендокринні залози;
  • Порівнювати нервову і гуморальну регуляцію;
  • Порівнювати склад крові, лімфи, тканинної/міжклітинної рідини; групи крові системи АВО;
  • Визначати сумісність груп крові;
  • Складати схему взаємозв’язку складників внутрішнього середовища, взаємодії факторів зсідання крові;
  • Візуально розпізнавати органи кровообігу (серце, аорту, легеневі артерії, легеневі вени, порожнисті вени); велике і мале кола кровообіг; елементи будови серця;
  • Обґрунтовувати заходи профілактики інфекційних захворювань людини;
  • Складати схему газообміну в легенях і тканинах;
  • Прогнозувати зміни в роботі дихальної системи при фізичному навантаженні, під впливом подразників зовнішнього середовища
  • Співвідносити травні ферменти і травні соки;
  • Складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів, білків в організмі людини;
  • Порівнювати склад первинної, вторинної сечі, плазми крові;
  • Візуально розпізнавати елементи будови шкіри;
  • Класифікувати м’язи за функціями, розрізняти види кісток;
  • Встановлювати взаємозв'язок між будовою і функціями органів зору, слуху, рівноваги;
  • Класифікувати безумовні рефлекси; розпізнавати інстинктивну і набуту поведінку людини, тип темпераменту, умовні і безумовні рефлекси;
  • Розпізнавати та характеризувати статеві клітини, стадії гаметогенезу людини.

У розділі «Основи екології і еволюційного вчення» потрібно звернути увагу на практичні вміння:

  • Розрізняти стено- та еврибіонтні види, статичні та динамічні параметри популяції, екологічні стратегії популяцій;
  • Розрізняти типи біотичніх зв'язків у біоценозі, первинні та вторинні сукцесії, пасовищні та детритні трофічні ланцюги;
  • Складати схеми перенесення речовин та енергії в екосистемах;
  • Розрізняти типи речовин біосфери, види забруднення довкілля, джерела забруднення довкілля;
  • Аналізувати схеми біогеохімічних циклів, антропогенні зміни в біосфері, стан довкілля;
  • Визначати ознаки адаптованості організмів до середовища існування, адаптивний характер поведінкових реакцій тварин;
  • Порівнювати особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;
  • Розрізняти аналогічні та гомологічні органи, рудименти та атавізми, способи видоутворення;
  • Порівнювати біологічний прогрес і біологічний регрес;
  • Обґрунтовувати роль спадковості в еволюції організмів.

Немає коментарів:

Дописати коментар